I
FIUMARI I’ FUSSATU
Parte III
Alla fine
della parte II avevamo dato atto che le fiumare di Fossato,
nonostante tutto, si mantenevano pulite da sole, e questo
era un dato molto positivo, se non fosse che tra di loro non
c’era un grande accordo. C’era molto “campanilismo”, sia
pa’ vicinanza, sia pù mbischiamentu di so’ acqui quandu si
ncuntravunu e divintavunu cchiù larghi. Cchiù bbasciu da
Guarrera ndivinu sazziu mi si fannu micciu. U
Sanpetru, rinforzatu cull’acqui du Racali, Juvani e Maranina, e l’atri fiumaredhi di cumbicinati,
quando chiuviva cchiù du giusto, minava pà bbasciu a testa e
nuci di codhu, sempri cu pinzeru mi si leva u Serru.
Menu mali chi nc’era Calamaci, cull’aiutu du
Signuri, di Scarpazza e ll’atri amici soi, tutti
cchiù veloci, perché erunu npocu cchiù stritti, e o Serru
rruvavunu na stampa prima, giustu an tempu mì rifattunu o
largu versu Spartà e a Carcaredha. I dhà pa
bbasciu non facivinu danni. Carriavunu terra, masticavunu
petri, facivunu Timpi aundi nci viniva fatta. Timpi
versu Spartà, poi rimbalzavunu versu Miliadò, cca
bbanda e dhà bbanda nfina a Nunziata, undi i timpi
supiravunu puru quattru metri d’altezza. I dhà pa bbasciu u
jocu si faciva pisanti cull’atri fiumari i chidhi cantunati.
Ma finiva u territoriu i Fussatu e ncignava chidhu i
Muntubedhu. Ncuminciavunu atri lotti, atri sciarri fujendu
versu o mari.
U Patriternu,
pì na para i seculi si fici i fatti soi. Tuttu dhù tumurtu
faciva beni pì Fussatu. I fiumari llargavunu a terra pi
futuri ortira, scumbigghiavunu petri, mazzacani, petri d’angulu,
tundi, chiatti, petri caggini, i tutti furmi. I primi
Fussatoti, i nostri ntinati, amprima si tirrorizzavunu
videndu tuttu dhù scumbusciuliamentu, ma quandu smittiva i
chioviri e l’acqui si carmavunu, i cchiù esperti e
lungimiranti erunu contenti. Ndavivinu a purtata i manu
tantu materiali chi putivunu utilizzari pi fari tanti cosi.
Pariva na carrera di furmiculi, quandu carriavunu pi casi
chidhu chi putivunu, sempri cu rispettu l’unu cu ll’atru.
Rrina chi pariva cirnuta cu cirnigghiu, bricciu, mistu, e
petri a grandi quantità. I Fussatoti costruiru Fussato. I
pagghiara divintaru casetti e poi abbitazzioni cchiù randi,
sicundu i nicissità. Ficiru armaceri ndè campagni, si
ngignavunu comu putivunu, qquistandu spirienza pu futuru. E
quandu non truvavunu atru ndè fiumari, spittavunu l’atra
chiuvuta. Ma Sanpetru, a fiumara i sanpetru, testa di
ruvulu, vuliva divintari torrenti, cchiù mportanti di
fiumari, non fuss’atru pirchì pinzava cu Patriternu ndaviva
n’occhiu i riguardu ndè so’confronti, e si sintiva chi
putiva fari chidhu chi vuliva, ma si sbagliava. U Patriternu
s’era stancatu di so’ ntempiranzi e nci vuliva dari na
tiratina i capizza e cusì, quandu non ndi potti cchiù
chiamau a Elia e u mandau supra u postu mi menti
npocu d’ordini. Elia era nzianu e non tantu sa sentiva mi
faci dha fatica, ma non si potti rifiutari. Si fici purtari
i ll’angiuledhi nfina a ribba i mari, cu pinzeru chi pà
mmunti nchianava chianu chianu, fiumari, fiumari, da via
cchiù curta, ppuggiandusi o bastuni. Vicinu o mari nc’era
nu rigghiocculu di casi, carchi cristianu mfamigghiatu e
carcunu ncerca di famigghia. U postu era bellu. Elia
si firmau na para i jorna, ospitu i carchi famigghiola chi
si cacciava u pani da bbucca mi nciu offri a dha pirsuna chi
dhà cumparìu all’intrasattu. Nda cumpidenza carcunu si
lamintau du piriculu chi corriva u paisedhu senza nomu,
quandu da mmunti calava tutta dh’acqua ntrubuliata e senza
freni e i mammi si terrorizzavunu videndu i figghioli già a
mmenzu mari. Elia scutau, i tranquillizzau comu potti
dicendu chi carcosa ndopiriava pi mi menti o sicuru. Poi
nchianau pa mmunti. Manu manu chi vidiva danni, dassava dhà
nterra nu signu cu bastoni e jhiva avanti. Anzi pi no mi si
sperdi si fici mandari n’Angiulu du Patriternu, pi mi
pigghia appunti. Eu dettu e tu scrivi, mi raccumandu. Quandu
rruvau sutta Muntubbedhu si sbarruau, videndo tutti dhi
rrocchi e dhi stritti, tantu chi non sapiva dundi aviva a
jhiri pi Fussatu. Menu mali chi nc’era l’Angiulu chi vulau
addu e vitti a situazzioni e quando scindìu guidàu Elia a
manu dritta versu u strittu strittu. Elia ndebbi
l’impressioni chi trasiva nda nu catafurcu senza fini, ma,
na botta a dritta e una a manca, dopo na para i centinara i
metri niscìu o chianu, chiù sbarruatu ancora. Signuri meu,
pinzau, ma chi ndannu nda testa sti fiumari chi scindinu i
Fussatu, accà spaccaru puru a rrocca, si ficinu nu lettu a
forma di serpenti, e cchi gguai! Dundi nci veni tutta ssa
rraggia. Senti, Angiulu, ncumincia mi fa’ disegni e carchi
proggettu mi nciù dassamu a sti povir’amini. Vidimu si nci
putimu mparari mi si fannu a caggi mà mbischjnu ca rrina e
chi petri mi fannu mura i protezzioni. Elia era nisciutu
ampena du strittu e ancora non si rindiva cuntu i chidhu chi
ncuntrava cchiù mmunti dopu da Nunziata quandu i vadhati si
llargavunu e puru i fiumari divintavunu cchiù randi. Pi
furtuna nc’era l’Angiulu cu ragguagliau supra a situazioni e
nci evitau mu pigghia carcosa quandu all’improvvisu nci
cumpariru i timpi da Nunziata, e Fussatu in luntananza.
Quasi quasi perdiva u rispiru Elia, si non nc’era l’Angiulu
mu juta. E l’Angiulu u jutau. L’ordini du Patriternu era mu
porta a Lungìa, pirchì i dhassupra putiva aviri nu quatru
generali di tutta situazzioni e di consiguenza pigghjari
tutti i pruvvidimenti necessari. Elia però era stancu e si
rripusau na ntuttata, puru pirchì sapiva ca notti porta
cunsigghju. Prima mi si ddurmenta nci desi ordini all’Angiulu
mi faci u giru du paisi, mi chiama a raccolta i responsabili
dì quarteri, i nziani e l’omini cchiù esperti pi certi
lavuri, cu l’invitu mi si radununu a Lungja, pirchì s’avivunu
a pigghjari decisioni assai mpurtanti pu futuru du paisi e
pi ll’atri paisedhi chi si stavunu formandu versu u mari.
Tutti
ccittarunu l’invitu e puntuali si radunarunu a Lungja. Qui
Elia parlò con loro pronunciando il famoso discorso della
montagna di Lungja.
“Cari
rappresentanti del popolo di Fussato, il Padreterno mi ha
mandato qui da voi con un compito ben preciso: Mettere
ordine ed accordo tra le vostre fiumare e dare a voi un
indirizzo affinché quest’ordine venga mantenuto nel tempo.
Questo vale per voi e per tutti i vostri futuri discendenti.
Dovete mettere un freno, arginare la tracotanza, incanalare
la violenza delle vostre fiumare. Ne va della sicurezza e
dell’esistenza stessa di questo luogo. Con il bastone vi
indicherò i punti dove costruire degli argini, dove
posizionare le “briglie”, in modo che le fiumare possano
seguire un corso stabilito da voi uomini, evitando disastri.
Voi sarete i dominatori delle fiumare, di “tutte” le
fiumare e non saranno le fiumare a dominare voi, questo è
quanto mi è stato detto di riferirvi. Come dite voi: bisogna
mettere “a capizza e u capizzuni” a tutte le fiumare del
circondario”.
Poi indicò i
vari punti accennati e consegnò al più anziano il libro con
i disegni e i progetti elaborati dall’angelo, raccomandando
ancora una volta che l’impegno valeva per tutti i futuri
discendenti.
“Buon uomo,
disse l’anziano che aveva preso in consegna gli elaborati,
il tuo discorso rimarrà scolpito nella nostra memoria e sarà
ricordato nei secoli, perché è un discorso trasmesso da un
essere molto saggio, ma soprattutto, inviato dal Padreterno,
qual è il tuo nome? “
“Il mio nome
è Elia”.
“Grazie,
disse il Fussatoto più anziano, grazie per quanto ci hai
detto. Le nostre fiumare da sole non sono molto grandi, ma,
messe insieme formano un torrente, e quel torrente da oggi
porterà il tuo nome”.
Elia lasciò
la montagna di Lungja, ma rimase nei paraggi per qualche
stagione e vide che effettivamente i Fussatoti si diedero da
fare per sfruttare a loro vantaggio le risorse delle
fiumare, “ndrizzandole” come si deve, con benefici anche per
i paesini a valle. Nel libro dei progetti c’era tutto
scritto e i Fussatoti impararono presto a leggerlo ed a
interpretarlo mettendo in pratica tutti i consigli e i
suggerimenti di quell’uomo chiamato Elia. Quando
ritornò verso il mare, per essere puntuale all’appuntamento
con i nuovi angeli per il rientro, mentre si trovava lungo
la fiumara ai piedi di quella grande roccia a forma di
cinque dita, sentì che nei cieli sopra Fussato si stava
scatenando un grande temporale. Elia capì subito che il
Padreterno faceva le prove per vedere se i Fussatoti avevano
recepito gli insegnamenti e se erano stati in grado di
metterli in pratica come aveva ben spiegato il suo inviato.
Tutta quell’acqua che cadeva dal cielo ingrossava le
fiumare, che, ben “ddrizzate” dai Fussatoti, scorreva molto
più calma di prima, senza nnazzamenti. “Qualche Fiumara”,
che prima sembrava un cavallo sarbaggio, ora pariva chi
ndaviva a capizza, u capizzuni e puru a bbarda chi’
cofinedhi belli chini e pisanti e pariva chi nc’era passata
a fantasia mi sinambulìa. Quandu l’acqua rruvau undi Elia
s’era firmatu mi vidi u risultatu, scindiva bella carma,
lenta lenta e prima mi rriva o paisedhu buccava ill’atra
bbanda e scurriva versu u mari senza danni. Elia si firmau
n’atra para i jorna nda dhi cristiani, mi cunforta e mi nci
dici carchi bbona palora di speranza pu futuru e
l’accoglienza chi nci ficinu fu veramenti mprissionanti.
Pariva cu cunsidiravunu nu santu, tantu cu paisedhu u
chiamaru cu so nomu e ppuru ora si chiama comu a tandu.
Santu Lia fu e Santu Lia rristau. Elia fu
contento, fece anche a loro le raccomandazioni che il
Padreterno gli aveva affidato e poi si avviò verso il mare
all’appuntamento con i suoi angeli. Ma qualche Santuliotu
u seguìu, pi mmi sapi carcosa i cchiù du so futuru. Elia,
non resistendo alla tentazione di fare il suo mestiere di
Profeta, si sbilanciò profetizzando che, forse, in un
futuro, ma non si sa quando, non si sa quali discendenti,
non si sa quali generazioni, in quel posto avrebbero
costruito un Porto.
“Ma questa è
un’altra storia, disse prima di prendere il volo, forse
quella persona che ha scritto la storia delle Fiumare,
scriverà di nuovo, per concludere il discorso delle Fiumare
e scriverà anche del porto, ma vi assicuro che alla vostra
discendenza ed anche a quella dei Fussatoti, verrà voglia di
piangere”.
Detto questo
sparì.
Francesco
Pellicanò |